Friday 17 May 2013

Muflis @ Bankrap

Assalamualaikum...


Saya hari ini nak berkongsi tentang muflis ( lebih sopan bunyi nya kan) @ Bankrap ( ala- ala cruel secara halus ~~ bagi sayalah)
Dalam minggu ini saya & the gang telah menghadiri satu talk ni. Tajuknya Muflis : Adakah peluang kedua.

Sejujurnya apabila ditanya tentang insolvensi??? Saya baru kali kedua dengar. 1st time tu masa kat TV la ...ada iklan. tapi memang buta dengan kata lain tak tahu langsung tentang jabatan ini @ Empty laaa lagi senang. 2nd time masa g talk inilah. Barulah ada sedikit maklumat. Dan sekali lagi jujur saya katakan talk ini memang bagus dikongsi bersama, Bukan apa, mungkin ada yang tak tahu @ ada yang dah tahu tapi tak ingat @ ada juga yang nak tahu tapi tak tahu mcm mana nak tahu. Tapi kalau sayalah...nak tahu juga. Siapa tak nak ilmu kan.
 Sebenarnyakan,  ramai di kalangan kita cenderung ke arah pemikiran negatif tentang muflis ni. Memang tak dinafikan implikasinya tetap ada. Sebab itu ramai yang tak suka diisytiharkan muflis. Siapa yang nak kan??? Kalau saya pon tak nak. Bahkan, selepas dengar talk ni,  memang bersemangat nak mengurus kewangan sendiri dengan lebih berkesan. Berbelanja secara berhemah. Sekalipun, sebelum ini berhemah juga...cuma perlu kosisten dan lebih berdisplin (kadang tersasar juga...huhuhu sesaja nak motivasi diri)

Apa itu muflis @ bankrap
Kebankrapan merujuk kepada satu proses di mana seorang penghutang diisytiharkan muflis melalui perintah Mahkamah. Segala harta kepunyaan bankrap terletak hak kepada KPI dan KPI bertanggungjawab utnuk menghasilkan dan menjual semua harta tersebut. Hasil jualan harta akan diagihkan kepada pemiutang yang memfailkan bukti hutang dalam kes kebankrapan bankrap.

Punca utama yang telah dijelaskan adalah:
  1. Sewa beli kereta  - Pernah tak korang trade in kereta...haaaa......masa inilah. Biasalah kalau dah ada yang baru, yang lama kadangkala dibiarkan terus tanpa selidik lagi. Maklumla ada yang baru kan. Harapnya kita bukanlah tergolong dalam ni k....cuba elakkan & beringat...Settlekan penjualan kereta lama. Pastikan nama pemilik dah ditukar, Kalau boleh double check dengan bank. Bukan apa untuk diri sendiri jugakan. Selain itu juga, salinan ic korang, pastikan tak bagi sebarangan. Bukan apa...tetiba aja nama korang naik...siapa niaya???? Orang lain boleh guna salinan ic korang buat loan & sebagainya.Jangan pula korang kata tak ada....inilah buktinya. Kalau tak takkan jadi faktor utama muflis kan.
  2. Beli rumah - Tak dinafikanlah beli rumah memang mahal. Rasa sesak juga mula-mula saya kena potong masa beli rumah. Tapi lama-lama alhamdulillah.  Pandailah juga atur bajet kam. Pendek kata, terpulang kat diri kita la kan.
Cukuplah dua faktor ni k.

Selain itu juga, korang nak tahu kenapa sekarang ini banyak  kes muflis dilaporkan??
Penghutang sebenarnya bukan nak lari dari hutang....TETAPI inginkan ketenangan. Mana tahan ...asyik kena ganggu pemiutang...boleh jadi gila beb!!!!...huhuhuhu niaya aja kan. So dengan ini...penghutang lebih rela melaporkan kes ini. Supaya kes ini ditangani oleh MDI.
 
Untuk keterangan yang lebih jelas....korang godek godek  kat sini MDI
Sekian.







No comments :

Post a Comment