Friday 10 May 2013

Damai Selepas Sengketa

Ehemmm..ehemmm... Lidah lagikan tergigit...pastinya setiap di antara kita mengalami perkara ni kan. Jangan kata tak...tipu la tu...Itulah namanya asam garam kehidupan.

Damai Selepas Sengketa.
Sengketa  wujud apabila salah satu pihak merasa lebih baik. Maka wujudlah perasaan tak puas hatikan.
Cepat @ lambat nak berdamai dipengaruhi oleh EGO seseorang itu. 
Sebenarnyakan, sengketa ni ada baik buruknya juga.  Kalau sengketa yang dibelenggu perasaan dendam, hasad dengki dan yang boleh mencetuskan kemarahan melampau itulah yang tak bestnya. Kesannya akan menyebabkan putusnya satu hubungan dan timbulnya perasaan benci. Manakala dari segi bestnya pula....kalau sengketa ala-ala manja itulah.....(bagi yang berkahwin terutamanya) sengketa ala-ala manja menjadikan seseorang itu lebih mengenali pasangan. Selain itu juga boleh mengukuhkan lagi satu hubungan. Bukan apa, kadangkala kita sendiri tanpa sedar@ buat-buat tak sedar (tak pastilahkan) apa yang kita lakukan, menimbulkan tidak puas hati pasangan. Mulalah sengketa sikit jee....pastu berdamai. Kehidupan juga lebih ceria. Taklah hambar sangat kan. (Itu hanya pendapat peribadi - lain orang lain pulakan)
Kalau part berdamai pula, tengok juga ..... 
ada yang nak sangat dengar "Saya yang bersalah" selagi tak dengar tak ada maafnya, 
ada pula suka dengar "Maafkan saya"
Ada juga yang nak nak nak sangat dengan "saya dah bertaubat...tak akan buat lagi" 
Ada juga yang nak berdamai mahukan "ganjaran"....Contohnya...sengketa kecil itu timbul kerana pasangan batalkan pergi bercuti...haaaaaa...maka wujudlah isu ganjaran ni. 
Apa sekalipun, (bagi sayalah) komunikasi itu amat penting. Perlukan komunikasi yang berkesan & jelas.  In shaa Allah, sebarang ketidakpastian pasti akanjelas.
Sekian.... tadaaaaaaaaaa.........

No comments :

Post a Comment