Saturday 28 June 2014

Ayam Panggang Untuk Berbuka

Assalamualaikum..

Ketakkk...ketungggg...ketakkk...ketakkk...ketunggg...

"Haihhh.....awalnya memasak". Adik saya menegur.

"Mestilah awal...tak akan nak makan baru nak buat ayam ni"saya beritahu dia.

Sebenarnya...saya nak berbuka nanti dgn ayam panggang. Kenela perap awal ayam tu supaya menyerap rasa bhan bahannya.

Petang karang tak adalah tegesa-gesa kan.hehehe...

Tadi...saya sediakan:
kepak ayam (dipotong 2) siap kira berapa org nak makan.
sos tiram
kari
gula apong
ketumbar
lengkuas
serai sikit (sbb panggang saya suka letak)
halia(saya suka byk)
jintan manis
lada putih sulah/biji
garam sikit.
ingat nak letak cili (tak jadi sbb nak buat pencicah lepas ni.)

Pencicah utk sebulan:
kicap tong nam (kicap lain boleh juga:masin)
limau kasturi
cili byk byk(kalau nak pedas sesangat)
beberapa ulas bwg putih
sos
gula pasir
####semua tu diblender

No comments :

Post a Comment