Monday 30 December 2013

Hikmahnya

Assalamualaikum ...Waalaikumsalam

KurniaanNya pasti ada hikmah. Setiap perkara pasti ada hikmah. Baik atau tidak pasti ada hikmah...hanya kita yang perlu sentiasa berprasangka baik atas apa yang telah terjadi.

KurniaanNya sememangnya ada hikmah. Alhamdulillah.

Kurniaan anak...pasti semuanya amat teruja dan bersyukur.
Aku amat bersyukur... aku belajar erti kehidupan baru. Aku belajar menjadi seorang mama....Aku belajar erti seorang anak.. Kerana aku seorang anak dan juga seorang mama.

Dalam menjaga dan membesarkan anak..secara tak langsung mendidik jiwa kita. Itulah yang aku rasa sekarang.

Contohnya:

Yang amat ketara dalam kehidupan ku...dahulunya aku kurang berselawat dan berzikir... tapi kali ini setiap kali hendak menidurkan anak pasti WAJIB berzikir dan berselawat...kerana itulah cara yang aku dapat lakukan.. Aku bersyukur Ya Allah. Secara tak langsung dapat mendidik jiwa ku .

1. Ya Allah
     Ya Allah
     Allah akan  memberikan ketenangan hati kepada orang yang membacanya.

2. La ilaha ill- Allah
     Tiada Tuhan Yang disembah melainkan Allah
     Setiap kali kita menyebutnya, Allah akan hampir kepada kita, dan Allah akan memberi segal 
     kebaikkan  kepada kita.

3. Ya Hayyu Ya Qayyum
     Ya Allah, Tuhan Maha Hidup , Lagi Berdiri Sendiri (tidak perlu pertolongan)
      Memperolehi harta yang banyak dan membawa berkat, serta dicintai oleh setiap manusia.

4. La hawla wa la quwwata illa billahil aliyil azim
    Tidak ada daya  upaya utk menolak sesuatu kemelaratan dan mendatangkan sesuatu 
    kemanfaatan  melainkan Allah juga. Yang Maha Tinggi Lagi Maha Agong
    Setiap bacaan, Allah memberi pahala sebesar bukit Uhud dan menghindarkan sifat-sifat 
   mazmunah dalam diri kita.

5. Allahumma salli' ala syaidina Muhammadin wa 'ala ali wa sahbihi  wa sallim
    Ya Allah,, rahmatilah ke atas Nabi Muhammad S.A.W
    Setiap kali satu bacaan , Allah akan ampunkan dosa kita selama setahun

6. Astaghfirrullahal'azim
    Aku memohon keampuanan  kepada Allah Tuhan Yang Esa
    Setiap satu bacaan, Allah akan hilangkan satu titik hitam dalam hatinya

7. Subhan Allah hil'azim wa bihamdihi
    Maha Suci bagi Allah dengan kepujianNya, Maha Suci bagi Allah Yang Maha Agong
   Setiap kali satu bacaan, Allah akan mengampunkan dosa kita sebanyak buih di lautan, dan Allah 
   akan menghidupkan satu pohon buat kita di Syurga.

Ya Allah...Kau tetapkanlah hatiku. Amin

No comments :

Post a Comment