Tuesday 10 March 2015

Perjanjian Lagi...

Assalamualaikum..

Hehehe...Saya pon tak tahu kenapa. Asal nak buat perjanjian apa-apa..semestinya terutama ahli keluarga saya akan  merujuk kepada saya untuk membuatnya. Bagi saya perjanjian tu dibuat untuk mengelakkan sesiapa di antara mereka bertelagah. Maksud lain lupa dirilah. Sebagai contoh rumah itu dah sebulat suara diserahkan kepada si A. Selepas beberapa tahun Si B pula menuntut.Sekiranya dah ada surat perjanjian, sedikit sebanyak CUAK lah kot. Tetapi sebaiknya biarlah boleh diguna pakai dari segi undang-undang. Akan tetapi, kalau sesiapa di kalangan mereka faham akan HUKUM-HAKAM ni, tersangatlah CUAK untuk mengambil HAK ORANG.

1. Perjanjian Serah Duit - Ini emak punya
2. Perjanjian Beli Tanah - Ini Adik , Kakak & Saya punya
3. Perjanjian Sewa Rumah - Ini kakak dan kakak punya
4. Perjanjian Tukar Hak Milik - Ini ipar duai

yang ini ajalah yang saya ingat.huhuhu...faktor usia lupalah kot.

Contoh Saya Buat Hari Tu - Serah Hak Milik




Nama pemilik asal
____________________________________________________________________________

Nama pemilik baru                                                                                                ____________________ 


Tuan,
Penyerahan Hak Milik Rumah(Alamat Rumah)

Saya  _________________________________ ( No.Kad Pengenalan ____________________ ) pemilik rumah seperti alamat di atas ingin menyerahkan hak milik kepada anak lelaki saya, iaitu_________________________ ( No. Kad Pengenalan __________________________ .
2.         Penyerahan hak milik ini juga telah dipersetujui bersama oleh kedua-dua anak saya iaitu
            i.            ______________________     ( No.Kad Pengenalan ____________________ )
            ii.         ______________________     ( No.Kad Pengenalan ____________________ )

3.         Dengan ini, rumah tersebut adalah menjadi tanggungjawab kepada __________________
Sekian , teriam kasih.

Diserah Kepada,
____________________
(                                    )


 
Pemilik Asal,
____________________
(                                   )








Saksi Pertama,
____________________
(                                         )

 

Saksi Kedua,
____________________
(                                           )

 

Di sahkan Oleh,
____________________
(                                         )

 
  pstttttttttttttt: Kalau dikampung Ketua Kampung/Penghulu perlu mengesahkan.


No comments :

Post a Comment