Thursday 9 May 2013

Tiga Tempat Menarik Di Kuching Sarawak

Assalamualaikum semua...

Kenapa harus saya bercakap tentang tiga aja tempat menarik di Kuching Sarawak? Kan dah banyak topik ni kan...Ini kerana :
  1. Nak topup pengetahuan saya sendiri. 
  2. Acap kali saya di tanya tentang perkara ini. Secara tak langsung, saya boleh menjawab persoalan itu.....hehehe...sekalipon saya belum pernah pergi. Dalam erti kata pengalaman dari pembacaan la ni kan.
  3. Hanya tiga ~~~ berdasarkan tinjauan tak rasmilaaa...frequency tinggi untuk tempat ni.
  4. Peluang nak up date blog (hehehe)
  5. Nak ngeso pix yang dikutip dengan bantuan En Gogel(tunjuk ~~ dalam bahasa melayu / show ~~ in English Kalau tetiba ada pix...tak ke terkezutttttttt kan...

Jom layannnnnnnn..............

1. Water Front
  1. Tak cukup sempurna kalau tak pergi kat sini. Orang katalah...(hehehe) Tempat yang strategikla saya kira. Kiranya water front adalah daya tarikan yang utama. Diseberang sungai tu adalah tempat jualan kek lapis. Manakala sebelah sungai lagi adalah deretan kedai yang menjual pelbagai kraftangan sarawak. Kalau nak menikmati pemandangan sepanjang Sg Sarawak, boleh aja menggunakan perkhidmatan Sarawak Cruise ni. Tambang nya saya tak pasti pulak. Coz dedulu saya pernah naik.....memang best gilerla pemandangan di malam hari. Masa tu saya naik free je. Ada majlis organisasi. 













 2. Kampung Budaya

Ruginya kalau tak singgah sini. Inilah muzium hidup. Merupakan muzium hidup terbesar di dunia. Ini kerana kalau korang pergi sini seolah-olah korang dah melawat satu Sarawak. Kat sini korang boleh melihat sendiri aktiviti kebudayaan dan budaya kaum yang terdapat di Sarawak. Kalau nak masuk sini kalau tak silap adalah RM40 seorang. Manakala kanak-kanak RM30. Kalau ikut rombongan ada diskaunlah agaknya. Saya pergi ke sini dedulu membawa rombongan dari Terengganu. Gambar tu adalah,,,malula nak taruk...hehehe (jangan mare) Tapi....korang layanla pix ni ya.





 3. Kilang Pasu

Inilah antara keunikkan Sarawak. Ruginya kalau tak beli.... Bukan apa, kalau beli sekurang-kurangnya adalah kenangan korang & membawa balik keunikkan Sarawak tu kan. Kilang ni terletak di Batu 4.





Mesti korang tertanya-tanya kek lapis, ikan terubuk tak menarik ke??? Ala....menariklah jugak...tapi boleh pos je. Yang ketiga-tiga tempat ini...kalau korang pergi sendiri...memang cukup best. Apalagi...jom pergi  ke (Kuching) Sarawak. 





















No comments :

Post a Comment